fredag 7. november 2008

4. Seksuelle overgrep mot barn

Da jeg valgte dette temaet, visste jeg ikke helt hva jeg skulle forvente, men at dette ikke kom til å bli noe koselig lesing foran peisen, var jeg smertelig klar over. Jeg vet at dette er noe en kan komme borti i skolen og som skjer rundt oss i samfunnet hele tiden, og at jeg som lærer bør vite noe om det og helst være litt forberedt på situasjoner, men jeg ble likevel fysisk dårlig flere ganger under innstudering og måtte ta en ”time-out” innimellom. Jeg har ikke selv erfart utsatte rundt meg, men har fulgt mye med i media på saker og blir like kvalm og provosert hver gang. Når overgrep skjer blir offeret merket for livet, og får kanskje livskvaliteten ødelagt, det er derfor viktig å oppdage tidlig slik at man kan hjelpe barna. I og med at den seksuelle lavalder her i Norge er 16, vil barn i denne sammenheng bety barn yngre enn lavalderen. Det er mange ting man kan ta med i et innlegg om dette temaet, men jeg vil ha fokus på den potensielle overgriperen, hvordan den voksne tenker og jobber seg frem. I tillegg litt om hvilke definisjoner som gjelder for at overgripere skal bli straffet, før jeg til slutt runder av med noen av mine egne tanker om saken. Det er mye mer jeg gjerne skulle hatt med her, men sideneantallene gir begrensninger.

Hvordan definerer man seksuelle overgrep?

Det fins ingen helt klare definisjoner. Dette er noe det strides om og som kan være ulikt fra land til land, og organisasjon til organisasjon. I saker som blir rapportert vil Rettsvesenet definisjoner være aktuelle for at en vurdering av dom kan bli gjort, de opptrer med tre begrep:
1. Seksuell/utuktig atferd – her er det ingen fysisk kontakt mellom overgriper og barnet, det kan være f.eks blotting, visning av pornofilmer eller krenkende muntlige ytringer (Straffeloven § 212, 2.ledd)
2. Seksuell/utuktig handling – her er det fysisk kontakt mellom overgriper og barnet, det vil si handlinger som kyssing, overgriperen berører barnets bryster eller kjønnsorgan (tukling) eller at krenkeren får barnet til å røre sitt eget kjønnsorgan.
(straffeloven § 212, 2.ledd)
3. Seksuell/utuktig omgang – er den mest alvorlige graden av seksuell handling mot barn. Det innbefatter vaginalt, analt eller oralt samleie, masturbering av andres kjønnsorgan, eller inntrenging av fingre og gjenstander i barnets anal- eller vaginalåpning. (Straffeloven § 195 + 196)

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress har en sosialpsykologisk definisjon:
Grunnleggende elementer i mange av de definisjonene som er satt fram i sosialfaglig, psykologisk og sosiologisk faglitteratur om seksuelle overgrep mot barn, har vært:
• det er en handling som barnet ikke kan forstå, ikke er modent for og ikke kan gi informert samtykke til
• handlingen krenker barnets integritet
• den voksne utnytter barnets avhengighet og/eller egen maktposisjon
• handlingen baserer seg primært på den voksnes behov
• aktiviteten bryter med sosiale tabuer innenfor familien eller den aktuelle kulturen eller er ulovlig
Som en kan se, er det en del forskjeller i disse to definisjonene. Spesielt viktig syns jeg det første punktet til Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress bør være i bakhodet til de som skal avgjøre forholdene, men som ikke blir vektlagt i lovverket på samme måten, men som likevel er veldig viktig.

Uttrykk man møter i sammenheng med seksuelle overgrep

Siden det er mange typer overgrep, er det også et par uttrykk i den sammenhengen man gjerne bør kjenne til. Derfor skal jeg ta for meg at par her. Det første er et gammelt ord, som ikke er brukt like mye i dag – blodskam (Kvam, 2001). Det er den skam man fører over sitt eget kjøtt og blod ved å ha seksuelle relasjoner mellom beslektede personer i nedstigende linje, samt mellom søsken. Et eksempel på nedstigende linje er bestefar som misbruker sitt barnebarn.

Dersom seksuelt samkvem mellom for eksempel bestefar og barnebarn skjer, bruker vi det i dag oftest ordet incest (Kvam, 2001). Akkurat som i forrige avsnitt gjelder dette mellom beslektede personer i nedstigende linje. Samlivsforholdene i dag har endret seg mye, mange skiller seg, og stadig oftere har barn kanskje en stefar eller stemor. Det samme gjelder også fosterforeldre. Selv om partene ikke er direkte i slekt, vil flere gjerne at disse også skal komme innenfor incestbegrepet. Det er ennå ikke gjort rettslig. I brosjyren til SMI (stiftelsen mot Incest i Oslo) fra 1992 (Kvam, 2001) står det at: incest er fysisk og/eller psykisk utnyttelse av barns og unges seksuelle integritet begått av noen de har et tillitsforhold til.

Man har også seksuelle relasjoner mellom personer i større nedstigende linje, der man ikke er i slekt i det hele tatt. Vi kaller det pedofili. Kjærlighet er i denne forbindelse seksuelt betont og viser til en psykoseksuell forstyrrelse hvor en voksen person har en legning som gjør at han/hun blir seksuelt tiltrukket av barn (Kvam, 2001). Noen av disse personene får hjelp til å kontrollere seg, eventuelt endre legnings, mens andre har den livet ut. Voksne med barn som seksuell preferanse gjennom hele liver, kalles fiksert pedofile (Kvam, 2001).

Hvorfor skjer seksuelle overgrep?

Når en hører om alle disse overgrepene i media, kan spørre seg selv ”hvorfor skjer disse overgrepene? Hva er du som får noen til å gjøre en slik handling?”. De aller fleste voksne vil aldri tenke på å begå en slik handling, og forstår på ingen måte overgripere. Likevel skjer det stadig vekk. Finkelhor (Kvam, 2001) var en amerikansk forsker som i sin flerfaktormodell beskriver fire betingelser for at seksuelle overgrep skal finne sted (Finkelhors forutsetninger for overgrep). Hvordan forklaringer og drøftinger nedenfor kommer frem, er mer etter Kvam sin måte og meg selv enn Finkelhors direkte forklaring.

Det første punktet er motivasjonen til den potensielle overgriperen. Første ”krav” er at den voksne faktisk blir seksuelt tiltrukket av barn. For den voksne er det helt uviktig hvordan barnet er eller ser ut, bare det er et barn. Det betyr at et hvilket som helst barn er aktuell, også om de funksjonshemmede eller annet. Behovet for å føle makt og kontroll er gjerne viktigere enn tilfredsstillelse. Å gjenta handlingen kan gjerne være en metode for å minske smerter fra overgrep den voksne opplevde i barndommen.

Det andre punktet er at den potensielle overgriperen (DPO) må overvinne indre sosialt lært motstand mot slike handlinger. Alle vet at det er ulovlig, og at mest sannsynlig kommer offeret til å slite med traumer lenge, kanskje resten av livet. Det er en del kulturelle faktorer som kan gjøre den overvinningen lettere for den potensielle overgriperen, blant annet patriarkalsk familiestruktur, barneporno, manglende evne til å identifisere seg med barnet og lave straffer for overgrep. Det kan også være noen personlige forhold som tøyer grensene til den voksne, personen kan være beruset, gjerne bagatellisere handlingen eller gi barnet hele ansvaret og si ”han ba om det”, slik at den voksne selv ikke er ”skurken”. Ofte har den voksne en frykt for å bli oppdaget og avslørt, så før enhver handling vil det være mange forholdsregler for å sikre at den voksne ikke bli tatt. En ting den voksne kan gjøre er å manipulere barnet til å tro at det som skjer er som det skal være, noen ganger virker ikke det og da kan gjerne trusler om fysisk avstraffelse bli aktuelle metoder for å hindre barnet fra å fortelle noe til andre. Andre ting DPO kan finne på er å reise utenlands for å finne barn, der er sjansen for at barnet sier noe videre og at den voksne skal bli tatt veldig mye mindre enn hjemme i Norge, derfor er dette aktuelt for mange potensielle overgripere. Ofte er ”trikset” å finne barn som ikke er troverdige, eller som ikke har forutsetninger til å kunne fortelle videre om handlingen, for eksempel umyndige asylsøkere, veldig små barn (liten taleegenskap) eller barn med språk- og talevansker.

Det tredje punktet er at DPO må manøvrere slik at de ytre betingelsene gjør det mulig å gjennomføre overgrepet. DPO må finne et passende sted, det kan være i bilen, skogen, barnets eller overgriperens hjem, rom på en skole eller leir osv. DPO forsikrer seg om at barnet tillit til seg og gir barnet gjerne mye oppmerksomhet og tid for at det skal føle seg trygt i den voksnes nærvær. Typisk for en PO vil være å søke seg inn i miljøer/steder der det er mange barn, for eksempel idrettslag, speideren, foreninger, leirer osv. DPO kan gjerne tilby seg å være barnevakt, støttekontakt eller deltar på samlinger med barn tilstede, nettopp for å legge til rette for de ytre betingelsene. Videre vil DPO prøve å isolere barnet fra de andre barna, slik at barnet blir mer avhengig av den voksne. Den voksnes overlegne styrke er gjerne en faktor å tenke på, siden barnet vil ha liten sjanse til å kunne forsvare seg i en overgrepssituasjon. Ekstra utsatte barn er de som er mye syke eller har særskilte behov, fordi de har mange omsorgspersoner rundt seg og liten mulighet til å forsvare seg.

Det fjerde punktet er at DPO må overvinne eventuell motstand hos barnet. Den fysiske/ psykiske motstanden DPO kan møte hos barnet, vil avgjøre hvordan handlemåten blir, det må tilpasses. Risikoen for barn som er usikre, depriverte eller de som ikke har kunnskap om seksuelle overgrep er svært stor. DPO velger gjerne barn som står litt utenfor gjengen, for de gir mindre fysisk motstand. Barn med fysiske hindringer som gjør at de ikke kan si nei, rope om hjelp eller stikke av vil være attraktive offer for DPO. Mest utsatte vil være barn med fysiske, psykiske eller mentale vansker, gjerne også barn som er langvarig syke.

Flere tanker om saken

Når en ser på disse forutsetningene, skjønner jeg godt hvorfor vi som potensielle lærere må levere inn vandelsattest ved skolestart. Det ville vært en helt unik mulighet for en potensiell overgriper å få jobbe som lærer. Samtidig tenker jeg ”hvordan gjør de med andre yrker?”. Som nevnt ovenfor vil jo disse personene søke seg inn i roller der de kommer i nær kontakt med barn, enten det er omsorgsperson eller leirleder. Jeg vet veldig lite om kravene som blir stilt til omsorgspersoner, men siden slike overgrep er et problem vil jeg tro de ikke lar hvem som helst jobbe så tett på barn. Når det gjelder frivillige verv som for eksempel fotballtrener og lignende er det gjerne ikke stilt like mange krav, eller bakgrunnssjekking. Det syns jeg er en skremmende tanke.

Overgrep i seg selv er en utilgivelig handling, etter min mening. Når det i tillegg blir gjort mot barn, som gjerne ikke kan forsvare seg eller har et ordforråd som gjør at de kan fortelle det videre og bli tatt på alvor, gjør meg helt fortvilet. Det er viktig å lytte til barna, høre hva de egentlig sier og ikke det vi tror de sier. Noen ganger kan det være vanskelig for voksne å forstå hva barnet mener, derfor er det viktig å gå forsiktig frem dersom du har en mistanke om at noe har skjedd. Ikke vis at det de forteller sjokkerer deg eller lignende, for at barnet ikke skal få panikk er det viktig å holde roen. Dersom barnet føler stress eller panikk, kan det påvirke hva de forteller og hvordan det blir fortalt. Barn er sjelden kjent med begrepet ”seksuelt overgrep” og har derfor ikke ”voksne” ord til å beskrive en handling. Mest sannsynlig vil de prøve å beskrive med ord de kjenner. «Pinne i rumpa» kan beskrive et analt overgrep. Barnet prøver kanskje å si noe om at det kjente noe hardt og spisst som presset mot rumpa. Faren er da at lytteren kanskje tror det var bare et trivielt uhell. Slike ting får med til å tenke hvor viktig det er at vi som lærere er tilgjengelig slik at barna kan komme til oss om det er noe, og at vi tar oss tid til å lytte. Det er jo barna som er viktigst.

Når overgrep blir oppdaget, vil foreldre av barnet gjerne at overgriperen skal få sin straff. De tingene jeg nevnte ovenfor i forhold til barn som forteller, er viktig å ha i bakhode i en eventuell vitneforklaring. Det er veldig viktig at vitnet er så troverdig som mulig for at overgriperen skal få sin rettmessige dom. Jeg har lest litt om ulike straffer for de ulike seksuelle handlingene som ikke var plass til å ta med her, men som likevel er svært interessante. De er å finne på denne nettsiden: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2002/Mistanke-om-ansattes-seksuelle-overgrep-/7.html?id=275377

Etter min mening er det ingen straff som er FOR streng for seksuelle overgripere. De kan prøve alt de vil og skylde på barna eller hva som helst, men det er ALDRI et barns feil! Voksne skal vite bedre enn å skade et barn - ofte både fysisk og mentalt - på den måten. Det fins INGEN unnskyldning som kan rettferdiggjøre en slik handling. Ingen.


Kilder

Nasjonalt ressurssenter for seksuelt misbrukte barn (u.år): Seksuelle overgrep mot barn
– utvalgte temaer, tilgjengelig som E-bok fra:
http://www.nkvts.no/bibliotek/Publikasjoner/NRSB/boka_tema_SO.pdf

Kvam M. H. (2001): seksuelle overgrep mot barn. Oslo. Universitetsforlaget

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (u.år): Definisjoner og omfang - seksuelle overgrep.(lest: 17.11.08) tilgjengelig fra: http://www.nkvts.no/temasider/tema_barn/Seksuelle_overgrep/So_Definisjoner_omfang.htm

Barne- og likestillingsdepartementet (u.år): Seksuelle overgrep (lest: 27.11.08) tilgjengelig fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2002/Mistanke-om-ansattes-seksuelle-overgrep-/7.html?id=275377

3 kommentarer:

Marianne Håvik sa...

Hei Ida!!

Du har skrevet et bra innlegg om et skremmende tema. Det var interessant, men også til å bli skikkelig kvalm av det du skriver om overgriperen og hvordan han eller hun velger seg ut sine ofre. Skjønner virkelig ikke hva som foregår inne i hodet til et menneske som velger å gjøre noe så grusomt mot et lite, uskyldig barn.

Er så enig i at det er viktig at vi som lærere er der for barna, og virkelig lytter til dem. Både til det de sier med ord, men også til hva de prøver å uttrykke gjennom kroppsspråk og handling.

Du skriver noe om frivillige organisasjoner som driver barnearbeid. Tenkte bare jeg skulle si litt om kirken jeg er ansatt i. Vi har et stort barne- og ungdomsarbeid med mellom 150 og 200 barn og unge i alderen 0 - 22. Det er mange frivillige som jobber her, og nettopp dette var noe vi ønsket å ta tak i. Derfor valgte vi å utarbeide en skikkelig rutine for hva en skal gjøre når det er mistanke om seksuelle overgrep, og i tillegg få politiatest fra alle som er med som frivillige i arbeidet. Det som faktisk var den største utfordringen i denne prosessen var å få selve politiatesten, flere av oss møtte nemlig på ansatte ved politistasjonen som nektet å levere ut attest siden det "bare" var frivillig arbeid. Jeg håper virkelig at rutinene blir forandret for dette hos politiet.

Du har en fin struktur på det du skriver, med flere overskrifter som gjør teksten oversiktelig. Du har valgt passende bilder som illustrasjoner!!

Lykke til med siste innspurt!!

Marianne!

Birgit E. Olsen Bratseth sa...

Jeg kan i alle fall glede deg/dere med at styret i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) 10. mars 2008 vedtok at hele norsk idrett skal kreve politiattest mot seksuelle overgrep mot barn. Ordningen gjelder for alle som skal utføre oppgaver som i vesentlig grad innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige. Dette er gjeldende fra 1.januar 09!
Se: http://www.fotball.no/hordaland/t2.asp?p=53512&x=1&a=235241

Birgit :-)

Cato sa...

Hei på deg Ida!

Selv om alle frister nå er utløpt vil jeg likevel få kommentere dette blogginnlegget.

Det er et veldig vanskelig og tungt tema du skriver om, og jeg vet at det er en voldsom materie å begynne å "grave i".

Likevel er dette et viktig tema, som vi som lærere så absolutt bør være forberedt på at vi kan støte på.

Det at du har valgt den vinklingen som du har valgt, det å se på den potensielle overgriper, var litt overraskende, men likevel lærerikt.

Likevel vil jeg påpeke at jeg som lærerstudent gjerne ville sett at du skrev litt mer om barnet.
Hvor stor er sannsynligheten for at vi skal havne i situasjon som lærere (hvor mange barn utgjør dette i Norge? Både de faktiske tallene og tilfeller man antar ikke blir rapportert på noen måte). Hvordan skal vi som lærere forholde oss til dette barnet når en slik situasjon intreffer? Hvilke utfordringer vil dette skape for oss som lærere på lengre sikt?

Likevel var dette som sagt et lærerikt blogginnlegg. Jeg er enig med deg i at det bør gjøres ALT for å kunne forhindre at vi setter barn i denne grusomme situasjonen. Jeg vil her legge til at det også innenfor omsorgsyrker via barnevernet (støttekontakt, avlastningshjem og fosterhjem) må fremlegges både vandels og helseattest, samt at barnevernet er på befaring i det aktuelle hjemmet flere ganger i den aktuelle perioden.

Cato.